Mycket här i livet handlar om en balans. Vi behöver balans mellan aktivitet och vila, mellan sömn och vakenhet osv. Allt i vår kropp handlar också om balans. Vi har många gungbrädor i vår kropp. Vad menar jag med det? Jo t ex må-bra-hormonet oxytocin är på ena sidan gungbrädan och stress-hormonet adrenalin på den andra sidan. Så när vi ökar oxytocin minskar vi adrenalin och tvärtom. Oxytocin stärker, läker och bygger upp och adrenalin sliter och är enormt kraftfullt och giftigt för kroppen. Det är tänkt att bara vara igång en kort stund som urladdning när vi t ex mötte ett lejon på savannen och behövde springa för vårt liv eller kämpa mot lejonet. Idag flödar adrenalinet ohälsosamt mycket i våra kroppar. Adrenalinet flödar inte bara när vi är i fara. Det handlar väldigt mycket om rädsla. Rädsla för att misslyckas, rädsla för att inte vara omtyckt, rädsla för att inte hinna, rädsla för himlande blickar från chef eller kollegor osv. Faran som utlöser adrenalinet sitter numera oftast  innanför våra pannben än något egentligt hot som det de tampades med på stenåldern. Hur ökar vi oxytocinet då? Jo det ökar vi med värme, vatten, umgänge, närhet och beröring och genom tyngd(t ex tyngdtäcke).

För att uppnå hälsa behöver vi ha en balans inom flera olika områden i livet. Vi behöver få med alla de bitar som vi är designade för som människa. Och vad menar jag med det nu då? 🙂 Jo det är åtta olika områden i livet som vi behöver få med för att uppleva välmående och hälsa. Jag har nu gått flera olika utbildningar för Anna Hallén Buitenhuis på “Anna Hallén Utbildningar” och hon har skrivit flera olika böcker. En utav dem är “Gnisselzonen”. Där beskriver hon dessa åtta områden, som jag också lärt mig om i hennes utbildningar. Jag tycker de sammanfattar allt så bra!

Artegen kost i artegen mängd och artegen form

Vad är artegen kost? Jo det är den kosten som vi är anpassade till. Människomaten. Evolutionsmässigt har vi samma kroppar som de hade på stenåldern. Det har inte hänt något med våra kroppar sedan dess. Det tar betydligt längre tid än så att förändra. Så vad åt man på stenåldern? Jo man jagade och fiskade, man åt allt på djuret och fick på så sätt i sig naturliga fetter och det så viktiga kollagenet och man plockade växtdelar(grönsaker) och rötter(rotfrukter) och frukter och bär och svamp och örter. Man åt massor av olika sorter vilket gjorde att tarmfloran var bred och mådde bra. Och när tarmfloran mår bra så mår vi bra. Allt det här är artegen kost. I den ingår inte spannmål och mejerier. Studier och forskning har visat att när vi blev bofasta och började bruka jorden och började odla spannmål så började sjukdomar komma. Spannmål innehåller snabba kolhydrater och i väldigt stora mängder vilket ställer till det en hel del i kroppen.

Vad innebär artegen mängd då? Jo man har kommit fram till att tarmen behöver 4-5 timmar för att städa ordentligt efter varje måltid. Så fort vi börjar äta igen så upphör städningen. Och tarmen vill ha kliniskt rent innan nästa måltid dimper ner. Och vi bör lyssna på vår kropp och äta tills vi blir mätta. Varken mer eller mindre. Och vi bör tugga vår mat länge och väl eftersom matsmältningen börjar redan i munnen. Och då kommer vi in på det här med artegen form.

Vad menas med artegen form? Jo att vi ska tugga vår mat. Inte dricka den. Vår kropp har bara tillräckligt med enzymer för att ta emot mat som vi förmår tugga varje måltid. När vi dricker vår mat i smoothies och gröna drinkar så har vi inte tillräckligt med enzymer för att ta hand om all den maten. Plus att kroppen läser av i munnen via saliven när vi tuggar vilken sorts mat vi äter och hur mycket enzymer som bör förberedas för det som är på väg ner till magsäcken. Det släpps sen ut via bukspottskörteln ner i tolvfingertarmen när maten kommer dit. Så saliven pratar med bukspottskörteln och talar om för den vilka sorts enzymer som behövs och hur mycket. Allt det där hoppar vi över när vi snabbt sväljer ner en dryck med ihop-pressad mat. Vi sväljer ner den i ett system som är oförberett. Och vår tunntarm behöver ha maten som en gröt, kymus, som ska knådas fram och tillbaka ett bra tag för att bryta ner maten till dess minsta beståndsdelar och varje gång gröten nuddar tarmväggen så tas den upp. Vad händer då om vi får ner en vätska som snabbt rinner igenom? Sen har vi också det här med överdos. När vi t ex gör en smoothie på färsk spenat så får vi en överdos av oxalater. Våra växter innehåller gifter som finns där för att skydda växten från att bli utrotad. Alla växter har det. Det ska finnas där. Och det är därför vi bör äta det i artegen form så att vi inte får en överdos av det. Vår kropp kan ta emot ca 50 mg oxalater/dag. I en grön drink kan vi få i oss 1000 mg oxalater. Vi bör äta maten för då säger kroppen automatiskt till när vi är på väg att äta för mycket. Överdos av växternas gifter skapar inflammation i kroppen.

Jag kan ju tillägga också att all ny hitte-på-mat med e-ämnen och tillsatser definitivt inte finns med bland den artegna kosten. Alla nya sorters molekyler är som science fiction för vår kropp som skapar massor av oreda i form av inflammationer och sjukdomar. Emulgeringsmedel är värstingen här. Vi behöver bli mer medvetna och göra aktiva bra val när det gäller kosten.

Artegen kost i artegen mängd och artegen form, dvs kosten. Det är den första av de här åtta områdena vi behöver ha balans i för att uppleva välmående och hälsa. Det andra området är Återhämtning. Det skriver jag om nästa gång. Annars blir det här inlägget på tok för långt. 🙂